Belangrijke data

• Tussen 29 januari en 18 februari 2024: uw kind maakt de doorstroomtoets
  • Uiterlijk 24 maart 2024: uw kind ontvangt het definitieve schooladvies
  • 25 tot en met 31 maart 2024: u meldt uw kind aan bij een middelbare school

Met ingang van het schooljaar 2023-2024 verandert er het een en ander voor de leerlingen in groep 8. Zo maken alle leerlingen in plaats van de gebruikelijke eindtoets in april nu een doorstroomtoets in februari. Deze nieuwe naam past beter, omdat uw kind na de basisschool nog verder groeit en leert. Nieuw dit schooljaar is ook de landelijke aanmeldweek. Tijdens deze laatste week van maart melden alle achtstegroepers in heel Nederland zich gelijktijdig aan bij een middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun keuze die ook past bij hun advies.

Schooladvies

Tussen 10 en 31 januari ontvangt uw kind een voorlopig schooladvies. Tussen 29 januari en 18 februari maakt uw kind de doorstroomtoets. Na de uitslag van de doorstroomtoets ontvangt uw kind uiterlijk 24 maart het definitieve advies van de basisschool.

Hoe wordt het definitieve advies bepaald?

• Is de uitslag van de doorstroomtoets in groep 8 lager dan het voorlopig basisschooladvies? Dan is het definitieve advies gelijk aan het voorlopig advies.
  • Is de uitslag van de doorstroomtoets in groep 8 hoger dan het voorlopig basisschooladvies? Dan stelt de leerkracht het voorlopig advies naar boven bij, tenzij bijstelling niet in het belang van de leerling is.

Landelijke aanmeldweek

U kunt uw kind in de week van 25 t/m 31 maart 2024 aanmelden bij een middelbare school. Op de website van de school van uw keuze leest u hoe u dat doet.